Sifat Mahmudah dan Sifat Mazmumah.. (*_*)

Bicara Ahmad Firdaus Fuzai | 3:53 PM | 2 Respon »


"Baik, masing-masing sudah bersedia dengan pen dan kertas?" Tanya seorang penceramah dalam salah satu program yang kami ikuti.


"Em..! " kami mengangguk..


" Baik, sekarang saya nak kam semua listkan sebanyak mungkin sifat-sifat Mazmumah yang kamu tahu dalam masa 1 minit.."


Aku cepat-cepat menuliskan sifat-sifat mazmumah yang terlintas difikiranku. Banyak, hampir 10 yang dapat aku listkan..


( Hubb addunya, Hubb al-mal, pemarah, tamak, kedekut, 'ujub, sombong, tak ingat mati, pentingkan diri....)


"Dah?? " tanya penceramah.


"Sudah..." Kami menyahut serentak, sambil menanti arahan seterusnya.


" Baik, sekarang listkan sebanyak mungkin sifat-sifat Mahmudah dalam masa 1 minit .." beliau mengeluarkan arahan.


Dengan kemas aku genggam pen dan menulis secepat mungkin.. Aku cuba mengintai-ngintai jawapan rakanku, manalah tahu mereka dapat listkan lebih banyak daripada aku. Aku tak mahu kalah, aku nak tulis sebanyak mungkin.. Aku masih ingat lagi dulu aku pernah belajar 10 "sifat-sifat Mahmudah" dam 10 "sifat-sifat mazmumah" sewaktu darjah 6 di Sekolah Agama.


( Sabar, Redha, Tawakkal, Qanaah, Ikhlas, Peramah, Rajin, syukur...dll)


"dah cukup seminit, semua letakkan pen dan berhenti menulis" penceramah itu mengeluarkan arahan lagak seorang pengawas di dewan peperiksaan. Mungkin dia dah terbiasa dulu-dulu bertugas sebagai pengawas peperiksaan di sekolah kot? Tapi tak pe lah, tak ada kaitan dengan aku kenapa aku nak fikir lebih-lebih? memberatkan kepala aku jek nanti.


" Kamu.. Berapa yang dapat kamu listkan?.." Setiap orang diajukan soalan itu.


" 6 sifat mazmumah, 5 sifat mahmudah..." jawab abdullahakhi.


" 5 sifat Mazmumah, 7 sifat mahmudah.." Jawab muadz.



.......


sehinggalah tiba giliranku.. Dengan segera aku menjawab.


" 9 sifat Mazmumah, 8 Sifat Mahmudah.." Alhamdulillah, syukur.. banyak jugak yang dapat aku listkan rupanya.


"Kamu tahu apa motif saya suruh kamu senaraikan sifat-sifat mahmudah dan sifat-sifat mazmumah dalam tempoh masa yang singkat?" Tanya penceramah berkenaan.


Dan seperti biasa, lumrah berceramah di tanahair kita nih, apabila penceramah mengajukan soalan, mereka sendirilah yang perlu menjawabnya nanti.


" Sifat-sifat Mazmumah yang kamu listkan tu, kalau kamu renung dan muhasabah elok-elok.. Itu adalah sifat Mazmumah yang prominent ada pada diri kamu, Yang kamu tak nak ianya ada pada diri kamu, sebab tu bila saya suruh kamu listkan dalam banyak-banyak sifat-sifat mazmumah, yang itu yang kamu dapat fikirkan dalam tempoh masa yang singkat ni..


kemudian, sifat-sifat Mahmudah yang kamu listkan tu semua adalah sifat-sifat Mahmudah yang kamu selalu berharap ianya akan ada pada diri kamu..." Penerangan yang ringkas cukup untuk membuatku terpukul.



"Astaghfirullah.."Aku perbanyakkan istighfar.. aku tenung dalam-dalam kertas yang aku conteng sebentar tadi. Aku genggam kemas pen ditanganku. Banyak sungguh sifat-sifat mazmumah yang masih menyubur dalam diri. Sifat-sifat Mazmumah yang diibaratkan seperti virus-virus yang akan menyerang sel-sel yang sihat, lantas menjadikan amalan sel-sel itu cacat. Tidak diterima Allah.


Sifat mazmumah dan mahmudah adalah berlawanan, kalau banyak sifat mazmumah maka sedikitlah sifat mahmudah yang dapat subur.. kadang-kadang bila terlalu banyak sifat mazmumah sehinggakan sifat mahmudah langsung tak dapat ruang untuk hidup dan menyubur di dalam diri. Mereka berkadar songsang antara satu sama lain.


Selagi mana sifat Mazmumah ada dalam diri, sifat Mahmudah takkan dapat masuk. al-Haq dan al-bathil  takkan boleh duk sekali. Selagimana ada sifat Riya' macammana Ikhlas nak masuk? Selagimana ada sifat kedekut macammana sifat Pemurah boleh dipraktikkan? 


Virus-virus Mazmumah ini perlu dikiks dengan antivirus. Bukan dengan menggunakan antivirus-antivirus biasa, tetapi antivirus yang perlu kita install dalam diri kita adalah "antivirus at-taqwa". Dengan taqwa barulah diri kita terselamat dari virus-virus degil ni. Mari sama-sama kita menginstall antivirus ini dalam diri kita, tidak mahal tapi perlu pada mujahadah yang tinggi.


Astaghfirullah, jauhnya aku untuk bergelar hamba yang Soleh, jauhnya aku untuk layak bergelar pejuang agamaMu ya Allah.


Ya Allah, izinkanlah aku menjadi pejuang dan penolong agamaMu, masukkanlah aku menjadi antara hamba-hambaMu yang soleh. Ameen....

2 Respon

  1. Kuda Perang // November 19, 2011 at 1:38 PM  

    آمين.

  2. Anonymous // December 15, 2011 at 1:00 PM  

    Sekarang saya pulak nak soal penceramah yang mengeluarkan arahan lagak seorang pengawas di dewan peperiksaan, dah sedia??

    sila listkan sebanyak mungkin sifat-sifat Mazmumah dan sifat-sifat Mahmudah yang dia tahu dalam masa 2 minit?

    korang rasa laa, berape agaknya penceramah yang terpelajar ni dapat listkan sifat-sifat Mazmumah? xkan 2 je... title dia "penceramah", belajar dah tinggi... mesti dah tau semua.

    Kalau dia dapat senaraikan 17 sifat Mazmumah, itu tak bermakna "Itu adalah sifat Mazmumah yang prominent ada pada diri dia"

    Sifat mahmudah kita xyah cite...